kontroller

något jag alltid gör när jag kommer till stallet är att kontrollera allt så jag vet att allt är okej med ponnyn/ponnysarna.

först går jag in i boxen och kollar:

- har har bajsat som han brukar? alltså är det samma mängd eller är det rinnit. ibland kan han ha lite grönt, men det är endast när vi släppt ut dom på bete, han har aldrig haft såna problem.

- har han druckit vatten? i vanliga fall dricker han mellan en halv och en hel hink. beroende på hur han har ridits osv. ibland kan han ha druckit 5 cm i hela hinken bara och då blir jag lite orolig, men nästa kväll är allt som det ska så det är lugnt.

- har han ätit upp maten? om jag vet att han brukar äta upp sin mat, sen någongång finns det kvar då kan man ju undra. fast det har aldrig hänt, bara när jag ökat på med höet!

- är krubban helt ren och inte en fläck i? Dååå är allt i sin ordning!

men när jag tar in Acke:

har alltid med en hink med lite foder när jag hämtar honom så när han äter ur den ute i hagen går jag runt honom och känner på ryggen osv om han känns okej.

- får jag borsta alla ben? om jag får borsta och röra alla ben och vara lite ''hård'' när jag känner runt benen så förstår jag ju att han inte ömmar och har några obehag.

- är alla hovar okej? kollar om alla skor sitter ordentligt, alla broddar är på, sulorna sitter på plats, strålen är fin, och inga sprickor.

- tar tempen (ibland), för att kolla att han inte har feber.

- leder han bredvid mig och kollar så han inte går ojämnt osv..

- kollar ögonen så att dom inte är röda eller en massa skräp.


ja det finns en massa, har säkert glömt lite saker, men här har ni ju några kontroller jag tar varje dag för att vara på den säkra sidan, jag menar - vem skulle inte vilja att sin egna bästis skulle må bra? ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0